The composition on stone can be divided into two different types: Ishizuki (石付) – where the roots are completely in the stone, and Sekidzijiju (石上樹) – where the plant's roots are wrapped around the outside of the stone..
As with all styles, the composition on stone must appear natural. When choosing the plant, keep in mind that the first branch should be close to the roots. In other styles, the distance of the lower branch from the roots is one-third of the plant’s height; in Ishizuki and Sekidzijiju styles, this space should be filled by the stone. The proportional relationship between the stone and the plant depends entirely on the artist’s taste. To better understand this style, it is advisable to carefully examine specimens created by experienced bonsai specialists.
The stone should have holes, scars, and depressions, showing that natural processes have had a significant impact on its formation. In short, the stone selected for this style should resemble a rock. River stones or artificially processed smooth stones are not suitable for this bonsai style.
Ishitsuki (石付)
To create this style, the stone must have a depression where soil will be added and the plant will be planted. Finding such a stone is somewhat difficult. If there is not enough space for planting the plant, we will need to manually create the depression, which is quite labor-intensive. If you notice that the plant is not securely fixed to the stone, additional holes will need to be made where copper wire will be threaded to firmly secure the plant. It is also essential to make a drainage hole in the stone. The stone should be drilled through its entire depth at the lowest point of the depression.

The stone must stand stably on the surface; if any scar on the bottom of the stone prevents it from sitting properly on the base, be sure to smooth it out. Bonsais in this style are placed in a wider, low container on the stone. The container is filled with washed sand, fine gravel, or sea pebbles. It is also possible to fill the container with water, creating a "island" impression. If the shape of the stone allows, the container may not be used for this style.
Sometimes it is impossible to create a large enough depression in the stone for normal plant growth. In this case, an additional penetrating hole is made in the stone to allow the roots to pass through.
გადარგვისას ფესვები მთლიანად თავისუფლდება მიწისაგან. ფრთხილად, რამე წვრილი ღეროს დახმარებით, გაატარეთ ფესვები ხვრელში. ხვრელი მიწით აუცილებლად უნდა შეივსოს. ძალიან წვრილი ფრაქცია, (მშრალი მიწით უფრო ადვილია პატარა ხვრელების შევსება), ცოტა-ცოტა დააყარეთ ხვრელს და იმავე წვრილი ღეროს დახმარებით ეცადეთ მთლიანად შეავსოთ სიცარიელე. ამ შემთხვევაში, ქვა მიწით სავსე დაბალ კონტეინერში იდგმება. მცენარე საკვებ ნივთიერებას უკვე კონტეინერში არსებული მიწისგან აიღებს.
Seki-jiju (石 上 樹)
For this style, a plant with long roots is required. Completely free the plant’s roots from the soil and place the plant on the stone. Distribute all the large roots evenly around the stone as much as possible. It’s good if the length of the roots exceeds the height of the stone. Try to follow the grooves and scars in the stone with the roots. Then, secure the roots by wrapping them with a rope around the stone. Afterward, build a box around the stone with thin planks, which should be slightly larger than the stone. Fill the box completely with soil. Over time, the roots in this position will closely attach to the stone. After one year, in the spring, remove one-third of the wooden box. When watering, the soil will gradually wash away, revealing the roots wrapped around the stone. Another year later, remove another third of the wooden box, and after another year, completely free the plant and stone from the box. After this, place the plant in a container. For this style, it’s preferable to use a low container. When placing it in the container, ensure that the thin roots do not end up underneath the stone. Trim all the thin roots left on the surface of the soil and leave only the well-developed large roots.
ახლად გამოჩენილი ფესვები აუცილებლად უნდა დავიცვათ მზისგან. თიხნარზე წყლის დამატებით იღებენ ცომისებრ მასას და ამ მასით ფარავენ ფესვებს. მორწყვის და შესხურებების შემდეგ ეს მასა ირეცხება ფესვებიდან, ამიტომ ერთი სეზონის განმავლობაში მოგიწევთ ამ პროცედურის რამდენჯერმე განმეორება. გარკვეული პერიოდის გასვლის შემდეგ ფესვები გამსხვილდება და ქერქით დაიფარება.
იშიცუკი სტილისაგან განსხვავებით, ამ სტილისთვის აუცილებელია გამოჩენილი ფესვები საკმაოდ მსხვილი იყოს. შეიძლება ფესვები იმ პერიოდში გამსხვილდეს სანამ ხის ყუთით იქნება შემოფარგლული, მაგრამ უკეთესია ისეთი მცენარე შეირჩეს რომელსაც 3-4, კარგად განვითარებული, მსხვილი ფესვი უკვე აქვს. ასეთი ნერგით უფრო ნაკლებ დროში შეძლებთ სასურველი შედეგის მიღწევას. ასევე გაითვალისწინეთ, რომ ზოგიერთი წიწვოვანი მცენარე ვერ ეგუება მიწისგან ფესვების მთლიანად გასუფთავებას.
ამ სტილის ბონსაის განსაკუთრებული ყურადღება ზამთრის ყინვის დროს და ზაფხულის ცხელ დღეებში სჭირდება. ზაფხულში, თუ მზის პირდაპირი სხივები ხვდება მცენარეს, ქვის ზედმეტმა გადახურებამ შეიძლება ფესვების გახმობა გამოიწვიოს. თუ მცენარეს ვერ არიდებთ მზის პირდაპირ სხივებს, გააკეთეთ საჩრდილობელი. კარგი იქნება, თუ დღეში რამდენიმეჯერ ფესვებს და ქვას წყლის შესხურებით გააგრილებთ . მიწის მთლიანად მოშორების შემდეგ, ერთი-ორი სეზონი, ზამთარში, გაყინვის თავიდან ასაცილებლად ფესვები აუცილებლად შეფუთეთ.
ამ სტილის ბონსაის მისაღებად ფოთოლმცვივანი ხეები გამოიყენეთ, წიწვოვან მცენარეებზე, მიწისგან ფესვების მთლიანი გათავისუფლება სასურველი არ არის.